Om oss

MAKE!Graphics AS er en etablert grafisk design- og produksjonsbedrift med lang historie. Vi er designere, rådgivere og produksjonsfolk med stort hjerte for faget. Vi lager trykt visuell kommunikasjon med fokus på reduksjon av avfall, resirkulering og bruk av miljøvennlige materialer.

Du finner oss i store deler av landet, fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord. For oss er det viktig å kunne levere kortreiste varer og tjenester. Det sparer miljøet for unødvendig transport og gjør at vi kan ha en mer personlig relasjon til deg.

Vår arbeidsmetode er enkel. Vi tenker ut kreative løsninger som produseres i eget hus for så å oppleves i fysisk form. Målet er å skape merverdi for din merkevare.

Think.
Create.
Experience.
Think.
Create.
Experience.
Think.
Create.
Experience.
Think.
Create.
Experience.
Think.
Create.
Experience.
Think.
Create.
Experience.
Think.
Create.
Experience.
Think.
Create.
Experience.
Think.
Create.
Experience.
Think.
Create.
Experience.
Think.
Create.
Experience.
Think.
Create.
Experience.
Think
Think

Rådgivning og kreativitet

Vår prosess starter alltid med grundig innsikt. Vi går til kjernen av dine behov, ønsker og hva du vil oppnå. Vårt mål er å utvikle unike løsninger som skaper merverdi for deg.

Create
Create

Inhouse skaperkraft

Å samle kreative hoder, dyktige fagfolk og maskiner under et tak ser vi som en enorm fordel. Det gir oss oversikt og kontroll over leveransen. Det gjør det også mulig for oss å eksperimentere med ulike materialer og metoder uten unødvendig ventetid.

Experience
Experience

Leveranse og samarbeid

Opplevelsen av hele leveransen er svært viktig for oss. Vi er opptatt av at våre produkter og løsninger skaper verdi og gjør en forskjell for deg. Vi er også opptatt av at du opplever oss som en rådgivende samarbeidspartner. Vi tror langsiktighet og gode relasjoner skaper bedre resultater over tid. Lykkes du, lykkes vi.

Historie-bilde

Historien

Etableringsåret 1957

Vår historie daterer seg helt tilbake til 1957 da selskapet ble etablert i Oslo under navnet Allkopi. Da fikk man kjøpt to typer kopier. Enten fotokopi til 1,75 kr/A4 eller lyskopi der prisen ble beregnet utifra antall m2 som skulle kopieres. Ved lyskopiering måtte man først gjøre klart for kopiering ved å lage en «autopositiv, altså lage en kopioriginal av alle ting. Når denne autopositive var laget kunne man bruke den til å produsere det antall kunden ønsket. Autopositiven kostet 30 kr/m2 og deretter kostet selve kopien 4,25 kr/m2. Kundene var i all hovedsak fra norsk byggebransje som trengte tegninger og dokumenter.

På 60-tallet satset Allkopi hardt på service og raske leveranser. I 1968 åpnet man en filial på Høvik. En konkurrent ved navn Snarkopi dukket opp. De ble senere kjøpt opp av Allkopi (1986).

70-tallet

Årtiendet startet med et smell. Norge innfører merverdiavgift på 20% og oljeselskapet Phillips Petroleum finner betydelige mengder olje på Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Dette startet en etterspørsel på tegningskopier av boreplattformer, seismiske undersøkelser og brønner. Ammoniak var nødvendig ved fremstilling av lyskopier så vi kan bare gjette hvordan det luktet i lokalene på den tiden.

På midten av 70-tallet kom den første store revolusjonen innen storformat og tegningskopiering. Xerox lanserer maskinen Xerox 1860 som kunne forminske A-formater. Dette var første steget på vei til fjerning av dyre omkostninger for fototeknisk skalering.

80-tallet

Teknologien innenfor grafisk tok enorme steg under 80-tallet og nok en gang var Xerox utvikleren. Allkopi investerte 517 000 kr i en Xerox 2080. Som første selskap i Norge, kunne Allkopi tilby storformat-forstørrelser uten å gå via opp- og nedfotografering. Dette reduserte kostnadene for kundene til en tiendedel og selskapet fikk mange nye kunder gjennom å tilby denne tjenesten.

I 1983 overtok Allkopi enda en konkurrent, Trykk Kopi, som hadde to avdelinger i Oslo og en i Bergen. I 1986 kjøpte Allkopi konkurrenten fra 60-tallet, nemlig Snarkopi. Det var også det året Allkopi etablerte et grafisk senter i Sagveien på over 1500 m2. Denne avdelingen ble å regne som hovedproduksjonsstedet for fargetrykksaker og tegninger frem til høsten 2005.

1985 kom den spede start på fargetrykk. Allkopi kjøpte sin første firefargers kopimaskin som hadde en hastighet på fem A4 i minuttet og kunne kjøre helt opp til A3-format.

Tre år senere investerte Allkopi i den første fargekopieringsmaskinen som kunne kobles til en PC (Canon 350). Et år senere kom en annen Canon-maskin på banen, nemlig en fargekopimaskin til storformat. Denne kunne kopiere fargetrykk helt opp til A1 og sto lenge i bruk.

90-tallet

På 90-tallet tok IT-revolusjonen for alvor av og Allkopi var de aller første med eget filopplastningssystem. I 1995 var de første internettsidene oppe med informasjon og bestillingshjelp for andre bedrifter som også var tidlig ute innenfor IT. 

I 1997 ble alle avdelingene i Allkopi-gruppen døpt om til å hete Allkopi. Vi skulle være både snare og ting skulle skje i ekspressfart. I tillegg skulle man tilby alt innenfor grafisk og derfor ble navnet Allkopi beholdt.

Allkopi vokste ytterligere og gjorde oppkjøp i Kristiansand, Stavanger og Sandnes. Ved utgangen av 90-tallet besto selskapet av 12 avdelinger.

2000-tallet

I 2000-tallet ekspanderte Allkopi enormt. Fra 12 til 27avdelinger i Norge. Sortimentet inkluderte nå også produkter rettet mot privatmarkedet som fotoalbum og kalendere samt profilprodukter.

Digitaliseringsrevolusjonen stormet frem på 2000-tallet og kundenes behov endret seg i takt med det. I 2014 ble Allkopi kjøpt opp av det irske investeringsselskapet Paragon (nå Grenadier Holdings). Fire år senere fusjonerer Allkopi med konkurrenten Netprint og ble Allkopi Netprint helt frem til 2022 når vi rebrandet til MAKE!Graphics. Vi ønsket ikke å begrense merkevaren til kopi og print som nå utgjør en mindre del av vår hverdag. I stedet satser vi å bygge en grafisk design og produksjonsbedrift som tilbyr visuell kommunikasjon med fokus på bærekraft.

Tilbake til toppen